Conform art.89 din Constituție: „(1) După consultarea președinților celor două Camere și a liderilor grupurilor parlamentare, Președintele României poate să dizolve Parlamentul, dacă acesta nu a acordat votul de încredere pentru formarea Guvernului în termen de 60 de zile de la prima solicitare și numai după respingerea a cel puțin două solicitări de învestitură. (2) În cursul unui an, Parlamentul poate fi dizolvat o singură dată. (3) Parlamentul nu poate fi dizolvat în ultimele 6 luni ale mandatului Președintelui României și nici în timpul stării de mobilizare, de război, de asediu sau de urgență.”
Stiti vorba aia, iti pui cenusa singur in cap? E, cam asta se intampla la noi in tara in zilele acestea. Ne bagam in crize politice singuri singurei cand nici nu ar fi cazul si nici nu ar fi nevoie. Crizele politice nu sunt bune niciodata, dar sunt mult mai nocive cand acestea sunt create artificial, asa cum a fost cand PSD-ul si-a dat jos 2 guverne proprii si acum cand guvernul PNL a exagerat intr-o zi cu celebrele 25 de OUG special pentru a atrage atentia si a forta mana majoritatii parlamentare sa il demita.
Toate acestea se transforma in frane puse dezvoltarii nationale. Astfel ca ajungem sa cream instabilitate in toate domeniile schimband des ministrii si implicit toate regulile (fiecare venind cu cate o idee de reformare e.g. educatia), adaugand si o impredictibilitate economica in sectorul privat (e.g. modificari ale codului fiscal. ) iar in plus apar si sanse ratate in a fructifica diverse oportunitati europene (e.g. fonduri europene).
- Dar de ce anticipate si care este miza lor? Miza este una evident, politica si este corelata cu alegerile locale.
Alegerile locale sunt atipice pentru ca se voteaza local, se voteaza oameni cu notorietate zonala si unde devenim daltonisti in privinta culorilor politice. Cand avem buletinul de vot in fata nu mai tinem cont de partidul din care face parte atata timp cat personal cunoastem natura acelui om si se devodeste una potrivita noua. In comunitatile mici ceea ce am spus mai sus se aplica fara indoiala, dar in zonele metropolitane pentru a se face cunoscut un om urbiei locale, acesta trebuie scos in fata prin alte metode: implicari in viata sociala a orasului, conferinte si implicari in proiecte de dezvoltare, publicitate si sustinerea unui partid puternic. Dar datorita numarului mare de locuitori multi s-ar putea sa nu auda in veci de acea persoana si sa conteze culoarea politica, iar aceasta culoare va conta mai departe in alegerile parlamentare.
- Alegerile locale conteaza pentru alegerile parlamentare din doua mari motive.
Primul este ca parlamentarii sunt alesi oarecum tot local, ei fiind alesi in circumscriptii ce tin de numarul de oameni din judetele Romaniei. Asadar, castigand primarii si locurile in consiliile judetene partidele isi pot exercita o influenta mai mare zonala si isi pot indrepta voturile castigatoare catre oamenii lor. Al doilea motiv este ca oamenii din teritoriu stiu un lucru, atata timp cat culoarea partidului pe care il reprezinta au un cuvant de spus in parlament si in legile votate, le pot afecta veniturile locale. Mai mult decat atat, guvernele impart banii in localitati punandu-i primii pe lista pe cei din aceeasi culoare politica si lasand la voia intamplarii sau refuzand dupa simpatii proiecte locale (necontand buna sau reaua lor intentie).
Asadar in calculul alegerilor anticipate, alegerile parlamentare au o miza de a avea loc inaintea celor locale. Logica de mai sus se inverseaza si astfel ca actualii primari care mai au sanse de castig isi pot schimba culoarea politica in functie de cine castiga puterea. Primarii vor sa faca asta de frica posibilelor piedici pe care le pot primi in caz ca nu sunt de partea castigatoare.
De aici intelegem de ce PNL si USR vor anticipate si din prespectiva alegerilor locale. PSD detine o structura impresionanta in teritorii, iar cu influenta sa, chiar si in conul actual de umbra, isi pot securiza inca o buna parte din primarii si consilii judetene. O eventuala schimbare de putere inaintea alegerilor locale ar face ca aceasta influenta rosiatica sa prinda un contur accentuat galbui. Din pacate USR-ul, fara alegerea oamenilor in doua tururi la locale, iese ca mare perdant in ambele meciuri, asta dupa scorul fantastic de la europene. Nu au structuri si nici nu au reusit sa aduca in prim plan oameni cu notorietate locala exceptand capitala.
- O alta miza corelata cu anticipatele sunt legile deja votate de PSD inainte ca acesta sa fie dat jos de la guvernare.
Nimeni nu vrea sa-si asume responsabilitatea punerii lor in aplicare, in special pe legea pensiilor, unde ministrul Catu, pare ca nu a gasit solutia de a gasi banii necesari executarii. Ajungand la nepunerea unor legi cu impact social major, PNL risca sa piarda din popularitate si neavand nici majoritatea parlamentara nu pot schimba cursul legii. Avand alegeri anticipate prin vara, partidul liberal le castiga si cu o majoritate zdrobitoare ar putea sta linistit indiferent ce face sau nu face vazandu-se pe o pozitie sigura, de putere.
Cam acesta ar fi mecanismul dupa care se joaca partida actuala. Desi PSD-ul prin motiunea de cenzura sporeste sansele anticipatelor si prin urmare ar pierde foarte mult, poate se gandeste ca oricum se indreapta spre o lupta pierduta si vrea sa o termine cat mai rapid posibil pentru a putea incepe regruparea si construirea unei coalitii puternice de stanga mirosind lipsa de puncte comune intre PNL si USR. Indiferent ce se va intampla in jocul politic, ne indreptam vertiginos catre o putere uniforma in tara, Guvern + Presedinte + Parlament sub pavilion liberal.
O fi bine o fi rau, asta ramane sa vedem in urmatorii 4 ani iar eu, ignorand toata logica mea de sus, raman intr-o stare inca de mirare fata de nevoia asta acuta de concentrare asupra anticipatelor si uitand de ce inseamna a guverna o tara, a unui castigator sigur indiferent de datele alegerilor.