Daca inainte de criza acestui inceput de an (2020), elanul luat de vanzarile online era mare, acum este in plina hegemonie. Afacerile cu magazine fizice au primit o rana destul de urata si adanca ce nu se va inchide destul de curand. Asadar, solutia este sa treci la un magazin online!
Dar eu stiu doar sa cultiv rosii, sa croiesc rochii, sa dau gust mancarii sau sa… multe alte chestii care nu ma ajuta sa construiesc un site cu HTML, Python, C++, JavaScript si multe alte sf-uri de denumiri ale limbajelor de programare de care habar n-am nici de cum le-am putut mentiona aici?!
Pentru astfel de probleme exista solutii, unele mai costisitoare, altele mai ieftine, unele mai complicate iar altele chiar foarte simple. Dar intotdeauna trebuie sa ti cont de cativa factori: sa te cunosti pe tine si ceea ce sti sa faci foarte bine, clientii pe care vrei sa-i atingi si foarte important, banii pe care esti dispus sa ii investesti. Crede-ma, banii sunt cei care sunt esentiali indiferent de cat de frumoasa e povestea despre vanzarile online pe care toti ti-o propovaduiesc.
Dupa ce te-ai lamurit cu factorii esentiali existentei afacerii tale, trebuie sa iti alegi calea catre vanzarile online. Sa purcedem…
Cum vreau sa fac vanzarile online? Printr-un website personal, social media sau magazinele de vanzari prin anunturi?
- Incep cu lucrurile simple: magazinele de anunturi gen olx, publi24, okazii, lajumate si multe altele de genul acesta.
- Avantaje: usor de facut cont cu o adresa de mail, poti adauga imediat produse spre vanzare, profiti deja de traficul generat de aceste platforme, tu te ocupi doar de livrarea comenzii si de banutii pe care vrei sa ii cheltui in pozitionarea anuntului tau in listele lor de profil.
- Dezavantaje: lucrezi in limitele platformei (la descriere produse, nr de anunturi si promovarea magazinului doar catre audienta site-ul respectiv), fara identitate vizuala.
2. Continui cu vanzarile prin social media iar aici, ai momentan doar o varianta viabila in Romania, Facebook. Iar asta prin doua variante: 1. iti faci un cont pentru firma si incepi sa postezi pe pagina oficiala servicii si produse, folosind toate resursele de comunicare disponibile; 2. promovezi produse in nume personal in grupurile specifice de anunturi locale sau nationale deja existente.
- Avantaje: cea mai mare piata de desfacere in online, fara limite de anunturi sau materiale media pe care vrei sa le publici, posibilitati de targetare specifice profilului de clienti pentru care ti-ai inceput activitatea si de bugetare controlabila asupra actiunilor de promovare, interactiunea usoara cu posibilii clienti si de creare comunitati in jurul unor idei sau evenimente proprii.
- Dezavantaje: limitarea la ceea ce iti ofera platforma de socializare in modul in care iti expui produsele si felul in care procesul de comanda decurge. Poti avea parte de comportamente negative si agresive direct pe pagina companiei in cazul in care politica de postari este una permisiva cu utilizatorii. Modul de vanzari destul de neoptimizat regiunii noastre.
3. Am lasat la final lucrurile putin mai complicate, website-urile. Daca variantele de mai sus sunt pe principiul “ochieste si tragi”, varianta administrarii unei afaceri online bazata pe un magazin virtual nu este atat de simpla. Aici lucrurile pot devenii foarte stufoase din toate punctele de vedere, dar slava Domnului in online exista mii de materiale educative si o vasta baza de date ce te poate ajuta sa intelegi orice vrei in domeniul www-ului. Un magazin virtual in adevaratul sens al cuvantului il poti avea prin 3 metode:
Poti alege varianta de site la cheie. Odata cu dezvoltarea tehnologiei au aparut si expertii in acest domeniu. Exista agentii cu servicii speciale de digital alaturi de care sa colaborezi in constructia proiectului tau online. Acestia te iau frumos de manuta si te trec prin tot procedeul care duce la nasterea noii tale vieti scrisa in html si desenata in vectori. Ei se vor ocupa de: alegerea numelui, gazduirii magazinului online, crearea design-ului si continutului necesare magazinului, adaugarea functionalitatilor necesare activitatilor specifice domeniului de vanzari, training cu personalul tau care se va ocupa de administrarea site-ului si ale comenzilor online, mentenanta viitoare si promovare afacere prin optimizarea site-ului in motoarele de cautare sau prin infiintarea si gestionarea conturilor de social media precum facebook sau instagram si de ce nu, crearea unei aplicatii pentru mobil.
- Avantaje: daca ai o afacere cu care sti ca o sa faci bani seriosi, merita fiecare leut sa te lasi purtat pe umerii specialistilor. Totul este modular, poti alege doar partea de constructie a site-ului iar promovarea ti-o faci tu sau vice versa.
- Dezavantaje: de obicei este cel mai costisitor mod prin care poti ajunge sa vinzi online.
Varianta de site facut prin forte proprii. Iar aici ai doua variante: Ori inveti limbajele de programare de mai sus, design si marketing digital si dai drumul la treaba ori folosesti CMS-uri (content manager system – manager de continut) gratuite precum WordPress, Joomla, Drupal si altele care or mai fi aparut in timp. Majoritatea functioneaza la fel, insa eu va pot indruma doar in WordPress, lucrand cu acesta zi de zi.
Aici treaba e simpla: iti faci rost de un nume de domeniu, iti alegi un serviciu de gazduire. instalezi wordpress, alegi o tema potrivita afacerii tale si incepi sa adaugi produsele sau serviciile tale, ca mai apoi sa incepi promovarea acesteia. Nu va lasati pacaliti, am zis simpla ca da, e mult mai simpla decat a scrie zi si noapte linii nesfarsite de coduri, dar tot iti trebuie un minim de cunostinte de cum merge treaba asta. Unele dintre ele le poti accesa in articolele mele: Temele WordPress, Cum pot fi online, Instalare CMS si Teme WordPress (GHID) si Teme WordPress – Setul esential.
- Avantaje: poti crea design-ul dupa chipul si asemanarea ta. Ai control asupra tuturor functionalitatilor si a modalitatilor de promovare.
- Dezavantaje: trebuie mult research inainte. Fara sa stii cateva minime notiuni despre domeniul online risti sa pierzi banii si timpul investiti in proiect.
Platforme pentru magazine online. Acestea sunt tot CMS-uri dar mult mai simplificate pentru utilizatorul incepator si cu aplicatii si suport dedicat construirii de magazine online. Ai teme predefinite si optiuni necesare procesului de vanzare, precum “plata cu cardul” deja disponibile. Unul dintre cele mai cunoscute international este shopify (pe care sigur l-ati intalnit in multe reclame online) sau ceva autohton in Romania, Gomag.
- Avantaje: cea mai buna alegere din punct de vedere pret-calitate. Pentru o subscriptie lunara pentru a pune pe picioare un magazin online tu trebuie sa vi doar cu numele magazinului si materialele publicitare ale produselor tale, precum poze si descrieri. De restul se ocupa ei sau te pot indruma sa faci pasii corecti. Spre exemplu, Gomag ofera 4 variante de preturi la pachete create special pentru tipul si marimea magazinului pe care tu vrei sa-l creezi. Toate pachetele ofera standard: acces la 9 teme de baza pentru aspectul site-ului tau, Teme Gomag (se pot modifica culorile sau fonturile folosite), optimizare motoare de cautare (SEO), acces la aplicatia SmartBill pentru emitere facturi, integrare plati online, adaugare servicii de curierat, sincronizare cu serviciile de mail externe, multe variante de interactiune cu posibilii clienti si un suport dedicat foarte bine pus la punct. Blog-ul Gomag ofera sfaturi si ghiduri utile pentru toti cei care vor sa inceapa o aventura in vanzarile online regasindu-se articole precum: Cum imi fac un magazin online, Care sunt pasii pentru a deschide un magazin online, Cum vinzi online: Ghid de marketing si vanzare online + Checklist-uri si multe altele super utile nu numai celor care utilizeaza platforma lor! Avantajul major al acestui tip de platforme este ca nu trebuie sa iti faci griji niciodata de functionalitatea magazinului, el fiind administrat ca si functionare tehnica de specialistii lor.
- Dezavantaje: limitarea design-ului la temele predefinite, preturile pachetelor pot creste exponential cu puterea de vanzare a magazinului tau, asadar iti trebuie un control si o predictibilitate ale cash-inului si cash-out-ului.
Cam acestea sunt unele variante pentru a putea incepe sa vindeti in marele bazar al WWW-ului. Poza de inceput este imaginea de ansamblu pe care trebuie sa o aveti mereu in vedere. Imaginea este din articolul Cum vinzi online: Ghid de marketing si vanzare online + Checklist-uri de pe blogul celor de la Gomag!